Ето ви едно познато за родната кино критика клише: „Филма беше тъп, но бидейки интелектуалец, го гледах за забавление”. Не мога да разбера как може от хорър да очакваш нещо сериозно. И как изобщо може да се забавляваш на нещо, което намираш за тъпо. За дълбокомудрени мисли си има дълбокомудрени филми и „Дявол” да ви кажа, далеч не е от тях.
Четейки ревюта за филма така и не можах да схвана като какъв точно, се явява господин М. Найт Шаямалан на тоя филм, освен, че името му е на плаката. Справка в IMDB подсказва, че не е бил точно сценарист а май продуцент. Тия факти може да ви се струват ненужни, но е важно да се знае какъв точно е приноса на М. Найт Шаямалан, за да знаете какво да очаквате (особено ако сте почитатели на филмите му).
Оставяйки тия работи настрана филмът всъщност е приличен. Ако не сте гледали много филми даже може и да ви се стори много добър. Сюжета става ясен още на ниво трейлъри, но пък заглавието определено би накарало доста хора да отидат да го гледат. Какво ще видят после те обаче…
Петима души заклещени в аварирал асансьор номер 6 на голяма бизнес сграда.(в ролите: Logan Marshall-Green, Jenny O’Hara, Bojana Novakovic, Bokeem Woodbine и Geoffrey Arend). Уж обикновена авария, но в един момент нещата започват да изглеждат не толкова обикновени. Осветлението угасва, никой от техниците не е в състояние да отстрани повредата, а компанията произвела ги вече, отдавна не съществува. Докато техническият състав се мъчи да отстрани повредата очукано от живота ченге, което разследва самоубийство случило се в същата сграда се намесва активно в спасяването на хората от асансьора. Всеки от тях на пръв поглед е напълно обикновен човек. Но след известни перипетии изпълнени с клаустрофобия, спиране на тока и съспенс на елементарно ниво, зрителя научава, че нито един от хората в авариралия асансьор, не е с чисто досие (Убийствен Пъзел 5 anyone? ). Имаме си крадла, финансов магнат и още няколко грешници, които се хващат за гърлата при всяко угасване на тока.
От тук насетне филма неуспешно се опитва да ни залъже дали става дума за нещо свръх естествено и ако да, кой е Дявола в същност. Поуките на финала са типично по християнски. Щом има Дявол значи има и Бог на когото да се осланяме. Дявол е сред нас и тн. Напълно нормално де, то всъщност режисьора е отраснал в религиозно училище.
Режисурата, колкото да не е без хич, се върти все около мотива за Дявола. Налице е съмнителният чернокож охранител, единствен от охранителите в цялата сграда който е с червени петолъчки на пагоните, един от първите символи на сатанизма (освен ако не бройте гейското начало с обърнатата камера над града, също символ на дявола). Липсата на отражение в огледалото на един от персонажите, което подсказва на всеки средно интелигентен кой от тях всъщност е Дявола (сещате се приказката за дявола, чието отражение не се вижда в огледалото и тн.) както и… май до тук. Подобно на всички останали ще отчета перфектната операторска работа.
Сценарият не е за изхвърляне. Като цяло доста си падам по ленти, които имат що годе единство на мястото. Трилър Хорър в асансьор е някак си сладурско и новаторско. Сценария си носи своите туистове (обрати), които както обичам да казвам са доста прилични и достатъчно интересни, че да си кажеш „брей, интересно”. Има разни умни и поучителни реплики, като тази за това, че хората са достатъчно гадни и без дявол. В определени моменти обаче диалога по-отношение на протагониста Детектив Болдуйн (Chris Messina)е толкова, тъп, че имам чувството, че е писан от captain obvious. А простите драматургични рамки с глас зад кадър ми бяха доста скучни и някак си клиширани.
Имайки предвид едва прохождатото ни младо кино, по-добър сценарий, дори от тоя едва ли бихме написали. Ако можехме, едва ли щяхме да разтягаме локуми в интернет и да си говорим за липсата на кинематографични стойности в поредният холивудски филм. (А скоро очаквайте и ревюта за актуални БГ ленти. Фък Йеа!)
Заглавието „Дявол”, не носи дори и десетина процента от негативизма в който ме оставиха наистина злокобни ленти по темата, като например „Поличбата” от 76та или „Екзорситът”. „Дявол” дори няма ви накара да се опитвате да се замислите над разни фундаментални въпроси, но ако сте лабилна тийнейджърка реално може да ви стресне..Следователно, може да се отпуснете и да се забавлявате, на един филм за дяволи, асансьори и небостъргачи (ако смятате, че това си заслужава милионите)
Защо в България не може да се направи филм като „Дявол“? Защото няма да одобрят сценарият му, защото е неправдоподобно техниците да не могат да оправят асансьора, а дори и това да бъде допуснато, абстракцията с „дявола“ е огромна пречка също, а има и прекалено много диалог – българското кино трябва да няма диалози или възможно най-малко.
Добри моменти имаш в ревюто и мнението ти е реалистично. Честито, за което.
@scrotum
Благодаря за оценката 🙂
@Стефан
Щото тук успешните филми все още са на ниво ситуационна комедия от петдесетте. Но това е друга, дълга и мъчителна тема 🙂